31 december 2009

Slut på året och ett decennium


Ett bra musikår 2009 och ett decennium går mot sitt slut. Jag skulle kunna prata länge om 00-talet. Jag har likt 90-talet fortsatt älska min Housemusik och har i stort sett inte lyssnat på något annat än House eller dess sub-genrer (nyfödda eller återupptäckta). Dock genom ett starkt selektivt urval och filter. Min styrka eller som en gammal tjejkompis sa "också en svaghet". Men vad faan skall man göra. All annan musik är ointressant i mina öron. Första delen av 00-talet var för mig DJ-och-klubb-fixar-talet. Perioden 00-04 hade jag i snitt 70-90 spelningar per år och med att jag pluggade heltid så var det en hektisk period. Flyer som skulle ordnas, ljud som skulle bokas, afficsher som skulle upp, sena nätter med spelningar, ljusa morgnar genom Stockholm sommartid, DJ mixar som skulle göras, skivrecensioner etc etc...
Soulful House stod mig upp i halsen ett tag (2005) och jag var mätt. Åkte till Ibiza och vooooffff gick på Circo Loco och såg Mr C, Luciano, Tania Vulcano et al smasha upp världsalltet. Kom ut återfödd och aningen mer vidsynt till nya genrer (bara inom House förstås). Att vi äntligen lyckades ta oss till Southport Weekender i maj 2007 gjorde slutet av det här decenniet fantastiskt mycket roligare, med årliga resor dit. Självklart skall jag inte missa att nämna WICKED. Min och Mickes stolthet som fick Stockholmpriset och en helt ny generation klubbkids föddes under det där första året på decenniet. Livet var Garage. Tack alla ni som kommit på olika arrangemang jag haft genom åren! Nästa år flyttar jag och min familj till Toronto, Kanada och denna lilla blogg blir en "Toronto Edition". Även om jag skall jobba heltid så skall jag nog försöka nästla mig in i Toronto's Housevärld. Ta fram mitt gamla hederliga jag och "hastla" fram någon spelning. Rapporter kommer. Gott nytt år - SKÅL!

4 kommentarer:

Unknown sa...

tack för ett riktigt bra housedecade. SP40 toppar på min lista. Tack också till jrAIP - det var kul!

- sa...

det har varit ett najs klubbdecennium, 00-talet alltså. Skål för kärleken till musiken!

Anonym sa...

Amen Håkan, vi matade ju dig med lo-fi och twee och skäggrock under våra skidresor och som du åt...

D-Wike sa...

Haha. Jag tror nog att det var ni som surplade i er DJ Deep mixar, SoulHeaven samlingar etc som jag bjöd på.