29 januari 2008

Att förlora kärleken till House

Först. Nej jag har inte förlorat kärleken till Housemusik. Däremot var det en tråd på Faithfanzine forumet om just detta att tappa sitt intresse för House och det fick mig att börja tänka lite på det. Det blev ett jävla ramaskri i tråden bland de 35-45 åringar som i stor sett ägnat hela sitt liv åt House och alla dess avknoppningar. De såg väl hela sin existens i frågasättas eftersom många av dem på det forumet fortfarande har sitt levebröd från Housemusik. Klubbar, DJing, A&R, skivbolag etc. Bland ens egna polare är det ju faktiskt en del som tappat sin kärlek. Någon har sålt av hela sin skivsamling, någon annan har tagit tag i sin gamla syntådra och längtat till Berlin större delen av 00-talet. Eller fått för sig att tatueringar är fräscht och försöker leva upp till Rock-myten. Själv var jag sjukt trött på hela soulful grejen hösten 04 efter att ha kört soundet till max på vår klubb Deep Inside nere på Cocktail Club. Soulfuric stod mig upp i halsen och jag tror kärleken fick sig en lätt törn. Började experimentera med Bootlegs mm. Besöket på Circo Loco, Ibiza sommaren 05 fick mig att känna rejäl energi i house musik igen, rå smuts men ett tempo som var mer House än Techno. I dag är mitt intresse helt klart tillbaka i trakterna av US House igen men med skillnaden att jag kan uppskatta mer "elektroniska" inslag än tidigare. Har egentligen svårt att se vad alternativen skulle vara. Kan inte komma på någon genre som jag skulle kunna se mig själv grotta ner mig i. Jazz kanske? Akustisk Gitarr!? Iofs gillar jag ju José Gonzales "heartbeats" och Göran Sölcher som plockar av en "cavatina" är ju hiiimla stämningsfullt.

Näe, fattas bara att man skall dra igång en klubb igen eller några one-off fester. Faktiskt sjukt sugen. Anyway, nästa stopp Southport Weekender i maj.

1 kommentar:

Unknown sa...

Näe, fattas bara att man skall dra igång en klubb igen

Snälla gör detta... Sjukt trött på all nuvarande minimal, electro och allmänt bastardiserad tech house var man än går.

Mer deep & soulful house åt folket.